Fri bane

Tirsdag 17. juni. Mod Canal latéral de Loire. Langsom start med afspuling af både krop og båd. Vi vidste, der efter første sluse lå en hotelbåd, som vi gerne ville give et forspring gennem sluserne. Vi fik alle sluser helt for os selv, så vi tog en sejldag fra kl. 10 til 18. Nogle af sluserne var selvbetjente, men virksomme prompte, så nul problemos.
Slutmålet Briare på Canal latéral de Loire blev nået – nu er vi på en del af den rute, vi tog for små 17 år siden, da vi lejede båd til vores første kanalsejlads. Briare aquadukten på 663 m er lige til at promenere aftentur på her fra Briare havn.

Mandag 16. juni. Tidlig morgen sejlede vi frem til slusen, men kl. 9 var der ikke et øje. Felix var yderst tilfreds med en ekstra tur på landjorden.

Frokost i Montargis – meget moderne sted umiddelbart – en broernes by.
God vind i dag, men behagelig temperatur.

Canal de Briares sluser på 3-5 m opad var til at klare, der var ofte hjælpsomme slusevagter og der var et nymodens rør, man i heldigste fald kunne fastgøre sig ved. OG vi var ene i sluserne. En serie på 4 automatiske sluser a 3,7 m højde var lidt spøjs oplevelse – blødere løftning og også nem fastgøring til rør, men akavet placering af signalgiveren ville være bøvlet hvis man havde været uden hjælper.

Montbouy – provinsby med stort P. Byen havde både kirke, skole, bar, bager og mini-købmand. Billederne taler for sig selv.

Søndag 15. juni Canal de Loing – under renovering
Så går det opad i sluserne igen!

Var meget spændt på om slusen søndag morgen ville åbne som lovet, og om vi ville være i kø for at komme igennem. Køen var kun på 3 både, og vi var heldige at komme med som en af de to første. Vi mødte flodbåden efter 3. sluse – som sædvanlig havde vi svært ved at modstå presset mens sådan en bådtype sejler forbi os. Det lykkedes.

Det lykkedes også at finde fastgøringspullerter, selv om alle sluserne var under renovering – dvs. ofte var den ene side af slusen ikke til at bruge.

Vi fulgtes et godt stykke ad vejen med englænderne og fik en enkelt båd med i et par sluser. Så det blev alt i alt en fin sejldag, hvor vi endte et o.k. sted i grønne omgivelser.

OG tog en rigtig lang søndagsgåtur op ad bakke RIGTIG meget op ad bakke for at udforske byen Chateau de Landon. Meget velholdt, meget charmerende by. Åbenbart også udflugtsmål for hotelbåd, som lå foran os, da vi vendte tilbage. Det var Felix ganske tilfreds med, han har jo charme!