Blæste hjem til Thurø

I går var blæsten taget til, så nu lød vindstyrken på 8 op til 12-13 m/ sek. I hvert fald kom vi af sted og blev bølget sidelæns i over 4 timer fra Femern Sund til Bagenkop og dansk grund. Efter frokostpause valgte vi at sejle videre – vejret ville ikke blive bedre i morgen nemlig – OG vi fik heldigvis både solstrejf og behagelig rygvind, så alle 3 om bord nåede velfornøjede til havnen i Thurø Bund til solnedgangstid! Her sluttede så vores 3 styks spændende kanal-togter 2013-2014!

Vi gik i land – med en sejlende fornemmelse i kroppen og en logrende Felix, der var yderst tilfreds med vant landjord under poterne!

Praktiske udfordringer – mod Femern

På turen i går til Travemünde opdagede vi, at lokumspumpen var ude af drift! Og vi må klare os på resten af turen, helst uden at overfylde tanken, som jo ej kan tømmes før pumpen bliver udskiftet. Surt show – ikke alle havnepladser har toiletter åbne 24/7. Og i dag fik vi så problem med bare at komme i land i havnen i Grossenbrode ved Femern bro og sund – vandstanden var ekstrem lav, så der var højt op til broen fra forstævnen. Vi var lige ved at tage på havet igen, men da vejret ikke indbød til det, blev vi her. Vandstanden til aften er højere, men det er noget djævelskab ikke at kunne holde fast nogen steder, når man skal i land. Håber det bedste – vi skal videre i morgen.

Men vi havde en flot sejltur med lidt sol og klart vejr – 6-8+ m/sek vind, som var til at klare uden Felix blev alt for utryg. Sejlturen tog vel knap 5 timer. Vi var indendørs da vind og regn tog til.

Ved Østersøen

Vi sejlede i finregn og medvind ad Trave inde fra Lübeck ud til Travemünde til formiddag, så nu er vi ved Østersøen og venter på, at vinden skal falde inden næste step – øjensynlig højst til Femern, da vejrudsigten først bedres torsdag i Dannevang.

Men her er havudsigt og strand i regn og blæst, som føles ‘meget’ hjemme-agtigt’ 🙂

Billedhøst fra i dag:

Billedhøst fra sidste dag i Lübeck:

Sidste sluse på rejsen

Sidder i Lübeck og siger: Wav, vi gjorde sgu den store kanaltur! Fordelt på 3 x et par måneder. I dag blev det slut i hvert fald slut med kanalerne på rejsen – nu hedder det hjemad over Østersøen, når vejret vil. Vi har sluset os mange sluser igennem – alene i Frankrig har vi ført Ferdinand gennem mere end 700!

Lüneburger Skibshæveværk – slusefald på 38 meter

Gårsdagens kæmpesluse blev i dag overgået af et kolossalt skibshæveværk Lüneburger – ventetid halvanden  slusning svarende til 90 minutter. Der var kø af fragtskibe, men som lystsejler på 10 meter kunne vi puttes ind sammen med en turbåd. Stor oplevelse.

Slusefald 23 meter – det er stort

Fortsatte ad den ‘kedelige’ kanal, men morgenen var underfuld og 23 meter slusen var udfordring m.m.

Fra ‘kede’ til ‘kede’ kanal?

2. oktober gik vi fra Mittelland til Elbe-Seiten kanal. Begge dømt kedelige i kortbøgerne. Men hvor kedeligt er der – se her…

Føj for Anderten slusen!

Dagen sluttede med Anderten slusen på 14,7 meter. Lystfartøjer SKAL sluse sammen med de store erhvervs-flodbåde OG o.k. – vi havde held med at der lige strøg en flodbåd ud og at vi kunne daffe ind i halen på en flodbåd der skulle ind. MEN men men. Der sluses hastigt så der rulles og vi kunne godt have brugt en gast mere, da det er svært at nå at sikre både for og agter når der kun er slusepullert med 2 meters spring op af slusevæggen og intet andet at fastgøre til for en båd som vores på 10 meters længde. Men med lidt kraftprøvning lykkedes det at holde Ferdinand samtlige meter op!

Nærmeste liggeplads herefter var så desværre ved en bro direkte ud til kanalen, hvor skibene passerer jævnligt, dog geares en anelse ned ved broen tæt på, men Ferdinand bliver vugget godt i ‘tøjret’ …