Canal du Loing, sluse 14, blev torsdag blokeret af lastskibet Yakari, der stødte på bunden af slusen med det ene ror, og begyndte at tage vand ind. Hele kanalen blev lukket for trafik, så vi måtte vente på at det havarerede skib kunne forlade slusen. Vi ventede i Moret sur Loing, ved sluse 19. Aage cyklede ned for at se på forholdene og høre om hvor længe vi skulle vente.
Lastskibet Yakari, der stødte på bunden af slusen med det ene ror, og begyndte at tage vand ind.
Lørdag er man gået i gang med at tømme det havarerede skib for last, og last om i lastbiler.
Det havarerede skib standsede på vej ud af slusen
Lasten er under omladning til lastbiler. Kun den bagerste del af lasten blev flyttet stil lasbiler, således at agterstavn blev hævet og det havarerede ror blotlagt.
Her ses agterstavn af det havarerede skib. Ror er nu blotlagt.
Skibets ror: som det ses er roraksel på bagbords ror bøjet. Styrbords ror er der ikke sket noget med, heller ikke skuerne (skibet har to skruer)
Her er det bagerste laskrum ved at være tømt.
Midster lastrum delvist tømt, og forreste lastrum er stadig fuldt lastet.
Nærebillede af ødelagt ror.
Nu begynder en svejser at skære roret af
Gnister lyver rundt under arbejdet
Der arbejdes fortsat på at løsne ror
Der arbejdes fortsat
Roret sidder stadig fast
Nu begynder der at ske noget. Roret er fastgjort med kæde, så det ikke ryger ned i vandet.
Nu er roret frigjort og skal løsnes helt
Roret hejses op ved hjælp af kran
Ror hænger i kran. Skibets kaptajn er med i hele processen
Roret hejses på land. Selve roret er forholdsvis uskat og kan genanvendes. Det er rorakslen og skroggennemførslen der er slået skæv.
Agterstavn, nu kun med et ror
Den beskadigede roraksel sidder der stadig, og nu skal den fjernes.
Beskadiget roraksel
Svejseren arbejder indefra, og gnister slåt ud af skroggennemføringen
Svejser er ved at skære roraksel over indefra.
Udenfor igen , stadig for at få afmonteret roraksel
Gnister flyver rundt
Nu er roraksel ved at være klar til at rykkes ud gennem skroggennemføring
Mange gnister, hårdt arbejde
Der mangler lidt endnu, inden roraksel kan fjernes
Jeg fik lov at komme ombord og fotografere ned i rorrummet, hvor svejseren arbejdede under trange forhold, og ulidelig varme. Hårdt arbejde uden pauser.
Nærbillede fra arbejdet i rorrummet.
Skipper står i agterstavn og følger arbejdet nede i rorrummet
Billede af lastrum
Så er der klar til at fjerne roraksel
Den bøjede roraksel er nu fjernet og ligger på kaj.
Så skal skroggennemførsel fjernes.
Skroggennemførsel skæres op
Så er skroggennemførsel delvist løsgjort
Det sidste skærearbejde
Så ryger skroggennemførsel
Så er der kun et hul tilbage hvor roret sad
Agterstavn uden bagbords ror
Hullet skal lukkes, så skibet kan sejle videre til værft.
Der svejses plade på
Bøjet roraksel
Næsten færdig
Så er hullet lukket. Herefter skal lasten læsses fra lastbiler tilbage i skibet, og skibet skal sejle ind til Moret sur Loing for egen kraft, men med nedsat manøvredygtighed. Lasten skal så overføres til et andet skib, og det havarerede skib skal på værft og have monteret roret med ny aksel. Det var en bevægende eftermiddag. Lørdag aften er skibet klar til at sejle, og søndag møder vi skibet, efter at vi er sejlet ind i kanalen.