Ny kanal nået: Mittellandkanal – den er kønnere end sit rygte – i hvert fald i solskin
27. sept
Kl 13 kom solen. Fin sejlads hvor flodbådene kom i en lind strøm, men sejlede roligt + vi havde kun 1 slusning. Vi får færre og færre sluser – mangler vel en ca. 12 stk. på resten af rejsen. Münster var en levende lørdagsby, med folk og hunde ad promenade langs kanalen. Spøjs slut-havn: Marina Alte-Fahrt Fuestrup i en stump tidligere kanal, hvor en trækfærge kan rulles manuelt over fra bred til bred – kaldet fra Calais til Dover.
Tja… tempoet er altid afhængig af vejret – SÅ – nu starter lørdagen med indkøbstur i Olfen for Aages vedkommende – ekstra morgentur til Felix med mig og måske kan vi sejle til Münster ud på eftermiddagen …
Nu i Dortmund-Ems kanalen og med ‘natlogi’ i klubhavn YC Dortmund-Ems ved Olfen.
Vågnede op i morges efter en nat afbrudt af lydene fra de store flodskibe, der sejlede ind og ud af slusen tæt ved + Felix’s skarpe gøen under hele ‘sejlturen’. Vågnede op til GRÅVEJR – og den slags gråvejr hvor kameraet nok burde bures inde. Men vi tog billeder alligevel, for vi joinede jo en ny kanal og omgivelserne blev grønnere hen ad kanalen.
Lykke var at ende i YC Dortmund-Ems, endnu en slags smørhul, hvor rare klubmedlemmer hjalp os på plads i blæsevejret. Havnen ligger ikke direkte ud til flodsejladsen og der er grønne områder omkring til Felix og vores lufteture. Regnen kunne vi ikke stoppe, men håber på godt vejr i weekenden et eller andet sted nordpå!
Vind og emsig trafik på sidste etape af Rhinen – Felix gad ikke rystelserne – kom videre ind på Rhein-Herne-kanalen og tog de første 2 sluser, hvor sidste sluse Oberhausen var med elevatorpullert – nemt – og godt vi ikke skulle vente på de 3 store flodbåde, der lå klar til nedslusning på modsatte side! Vi lagde os ind i havnen Oberhausen, der stødte op til slusen. Imponerende at se og høre på slusetrafikken – MEN håber natten bliver ‘tavsere’…
At rejse er også at opleve at ‘bo’ tæt på flystationer (i går), toge, motorveje, hovedveje, slusetrafik, fabrikker – you name it.
Fra Køln til Düsseldorf-Lörich – gråvejr vekslende med regn og senere torden. Men so what. Felix fik verdens bedste eftermiddagstur langs Rhinen, hentede kæppe til vands og på land – stedet havde været ramt af storm i pinsen i år, så områdets flotte træer var faldne/knækkede og havde lavet materiel ravage.
Vi besøgte klubhusets restaurant, hvor vi sammen med klubmedlemmerne hyggede os over dagens ‘tunge’ ret: Frikadeller med brasede kartofler og salat.
Ustadigt vejr – en sluse til morgen på Mosel og nu blandt de store flodbåde på Rhinen med søgang og udsigt til en længere sejlads UDEN sluser. Felix vil betakke sig for søgangen, så han ‘klistrer’ til os, mens vi sejler. Vi kan jo ikke stå meget udenfor pga. vejret. Felix svanser lige nu af sted på skrænterne her ved havnen i Oberwinter.
Masser af oplevelser rigere fra Mosel, bl.a. skybrud i Winningen og koks i en sluse og masser af turistificerede vinbyer som var smukkest fra flod-siden!
20. september
19. september: fotohøst
18. september
17. september
Lykke er at der findes små selvbetjeningssluser, der er ÅBNE, så vi undgår de store! Her er tempoet roligt og turbulensen til at overse 🙂
16. september
Drama på denne dag i en stor sluse – i Grevenmacher. Vi måtte slippe ’tøjlen’ og kom på tværs i bassinet, for slusningen var alt alt for heftig. Til alt held var vi ene båd i bassinet – slusevagten råbte ved udsejlingen ned til os, at vi skulle huske at fortøjre både for og agter – yes – men på de franske kanaler var en enkeltfortøjning midt fin-fin ved slusningen nedad, – vi anede ikke at tempoet her var et ganske andet 🙁
Så blev det Tyskland, dvs. grænsen mellem Luxembourg og Tyskland løber midt i Mosel et stykke ad vejen, så vi valgte 1. havn på Luxembourg-siden for at få en dagtur til hovedstaden Luxembourg.
Fra Metz i Frankrig gik turen mod den tyske del af Mosel…