Vi tog af sted i egen bil grumme tidligt mandag 28. april 2014 mod Ferdinand i Sillery for at ‘gøre’ de franske kanaler i forsommeren – og måske/måske ikke sejle båden helt hjem til Thurø i eftersommermånederne. De første 3 dage boede vi på Bed&Breakfast i La Bertonnerie i Prunay – båden skulle gøres beboelig – og derefter gøres ‘rejseklar’, mens vi gen-indtog Ferdinand. Meget kolde nætter!
Mandag 5.5.2014. Afgang kl. 10:30 fra Sillery. Ankomst ved Vraux kl 18.
Første sluse virkede ikke, så vi måtte ringe. Tunnel på 2,3 km, Souterrain de Mont Billy. Frokost lige efter tunnellen og endelig sol og varme. Fortøjring for natten ved Vraux på Canal Latéral à la Marne. Midt i skov.
Tirsdag 6.5.2014. Afgang Vraux kl. ca. 10. Ankomst Soulange kl. 18.
Onsdag 7.5.2014. Afgang Soulange kl. 9:30. Ankomst Vitry-le-François kl. ca. 12.
Her var både strøm, vand og bad og indkøbsmulighed!
Torsdag 8.5.2014. Afgang Vitry-le-François kl. 9:30. Ankomst ved Hallignicourt ved 18-19-tiden.
Vi sejler nu på Le Canal entre Champagne et la Bourgogne. Vi skal igennem mange sluser opad – fjernbetjente (télécommande). Frokost i Orconte. Vejret klarer op. Men det er voldsomt blæsende. Aftenregn. Lagde til på kanalen.
Fredag 9.5.2014. Afgang Hallignicourt kl. 9. Ankomst ved Joinville kl. 19.
I løbet af dagen blev det opklaring med en del sol, og kanalen og omgivelserne blev smukkere og smukkere. Vi blev desværre fanget mellem to sluser ved Joinville og måtte i mangel af pullerter og med bredder med alt for lavt vand fortøjre Ferdinand lidt tricky ved et vejskilt! Blev akkompagneret af en VNF medarbejder hele dagen, som desværre ikke servicerede os omkring antallet af anlægspladser mellem sluserne.
Lørdag 10.5.2014. Afgang v. Joinville kl. 9. Ankomst ved Vouécourt kl. 17.
Målet var at nå Froncles, hvor der var bad, vand, el mv. Men der var fyldt op incl. en sunket båd, så vi lagde til ved Vouécourt – igen uden faciliteter, men dejligt sted. Øsende regn fra eftermiddag.
Søndag 11.5.2014. Afgang Vouécourt kl. 9. Ankomst Port de la Maladiere ved Chaumont kl. 14.
Dejlig lang morgentur langs kanal med Felix. Endelig en havn med faciliteter (bad, el, vaskemaskine) – og vi laver konferencearbejde for CeSoB og udnytter at vi har god forbindelse på mobilinternet. Tirsdag 13.5.2014 gik vi op og så på byen Chaument. Meget charmerende bycentrum. Alle dage var med en del regn og kulde. Lavede aftale med VNF om videre slusning.
Onsdag 14.5.2014. Afgang Chaumont kl. 8. Ankomst Langres kl. 17:30.
Vi sejlede de to første sluser med selvbetjening. Ved sluse 23 blev vi modtaget af en VNF-medarbejder, der fulgte os til kl. 13, og slusede os igennem de manuelt betjente sluser. Kl. 13 blev han afløst af en kollega, der fulgte os til sluse 4, Langres. Utrolig flot service. Vi er nu kommet til toppen 300 meter. To sluser mere opad, derefter tunnel og så nedad. Vejret: meget koldt og fugtigt om formiddagen, men ingen regn; eftermiddag: en del sol. Flot tur.
Torsdag 15.5.2014. Afgang Langres kl. 9. Ankomst kl. 19 ved sluse 17 Foireuse.
Igennem tunnel Balesmes-sur-Marne. Vi er nu 340 meter oppe på toppen i blæst og kulde. Slusning ad trappe nedad. Kun få anlægspladser. Måtte til slut lægge til efter sluse 17 Foireuse, fordi næste sluse var lukket. Forbistret koldt.
Fredag 16.5.2014. Afgang Foireuse kl. 9. Ankomst ved la Fontaine-Française kl. 17.
Pause og gåtur ved Cusey. Opladning og vand og leg med Felix. Vi fandt ingen anlægspladser og vovede at lægge til ved en af de blå anlægspladser, forbeholdt store erhvervsbåde, efter sluse 32 var lukket bag os. Aage cyklede på indkøb, Lillian gik tur med Felix. Sol og blæst, lidt besværligt med blæsten i sluserne.
Lørdag 17.5.2014. Afgang Fontaine-Française kl. 11:15. Ankomst Oisilly kl. 13.
Morgenindkøb på marked i byen (4 km x 2 på cykel i solskin).
Søndag 18.5.2014. Afgang Oisilly kl. 10. Ankomst Port Royal Auxonne kl. ca. 14.
Vi sejler nu på Saône-floden, bred, dykb og flot. Auxonne bliver vi i indtil fredag, der er nemlig velfungerende Wi-Fi, så der kan arbejdes alle dage. Fin havn med mange fastliggere og få gæster daglig. Gammel og fin slidt by med en stor kaserne. Fine gåture for Felix langs floden.
Fredag 23.5.2014. Afgang Auxonne kl. 11. Ankomst Blanquart’s Marina v. Saint-Jean-de-Losne.
Morgentur på marked i Auxonne inden afgang, dejligt vejr og Felix nåede at få en morgenbader ved floden. Sejlede Igennem en enkelt sluse, derefter 1,5 times sejlads i solskin til Saint-Jean-de-Losne, hvor der kunne tankes op og var havn med vaskemaskine osv. Vi blev i havnen lørdag med – byen var charmerende og cyklerne kom frem, hvor vi bl.a. tjekkede Canal de Bourgogne, som vi skal videre ad.
Søndag 25.5.2014. Afgang Saint-Jean-de-Losne kl. 9:10. Ankomst Dijon kl. 17.
Direkte start i sluse 76 – der venter os en sluse pr. 1,5 km og de er manuelt betjente. Vi fik følgeskab af mandsakb fra VNF der åbnede sluser (22 i alt) de 30 km til Dijon. Sejlads uden pauser, denne del af kanalen er uden overraskelser, til gengæld fast sluse-arbejde! Havn i Dijon er rodet og kedelig og uden ledige pladser, så vi lagde til ved promenade med meget folkeligt liv. Nul strøm, vand elle wc. Første nat løsnede nogen vores fortøjninger, så vi drev ud i kanal. Irriterende – Felix gøede – Aage måtte op og fastgøre. Mandag fik vi hygsom bytur i Dijons spændende centrum – Felix måtte lige klare sig. Båden lå stadig fast ved hjemkomsten, men resten af døgnet var Felix urolig pga. fugle, promenerende mennesker og hunde.
Tirsdag 27.5.2014. Afgang Dijon kl. 8:50.Ankomst Pont de Pany kl. 17.
Havde bestilt slusning hos VNF, men ingen dukkede op før vi fik ringet efter dem. Meget koldt og gråt, men landskabet ændrede sig og blev smukt. Slog pløkker i til fortøjning – dvs. fortsat ingen havnefaciliteter.
Onsdag 28.5.2014. Afgang Pont de Pany kl. 9. Ankomst Pont d’Ouche kl. ?
Flot vejr til smukke omgivelser. Mødte to hotelskibe, stødte ind i det ene, heldigvis uden skade. Fin lille havn med WiFi, en forsømt landsby og så lige en motorvej tæt ved.
Torsdag 29.5.2014. Afgang Pont d’Ouche kl 8:30. Ankomst Vandenesse-en-Auxois ved 12-13-tiden.
Vi var blevet tilbudt af VNF at blive sluset tidligt, så vi kunne sejle foran en hotelbåd (peniche) som sejler langsomt og tager lang tid at sluse. Start i gråvejr, men opklaring og landskab folder sig ud. Flot tur med udsigt til Chateauneuf.
I dagens næstsidste sluse røg alt strøm om bord – dog ikke til motor. Alt strøm vil sige: ingen bovpropel, ingen dybdemåler, rorviser, køleskab, lys, vand, holdingtank m.m.
Vi lagde derfor til i Vandenesse og Aage gik i gang med at finde fejl. Virkede som en kortslutning et eller andet sted. Alle sikringer var o.k. Det viste sig at være en kortslutning i et samlestik i kablet til hovedkontakt i badeværelse – noget fedt så ud til at være flydt ud i samlestikket mellem plus og minus. Kortslutningen var heldigvis ikke i det samlede 12 v-system, men kun i styrestrøm til tænd/sluk. Batteri var o.k. og ikke skadet, så da samlestik var renset, virkede alt igen. ‘Operationen’ tog Aage ca. 3 timer.
Derefter gik vi tur med Felix – Chateauneuf skulle nås. Vejret var hedt og det var op ad bakke, så det blev en både hård og smuk tur. Om aftenen fandt vi byens restaurant – L’Auberge du Becassier – og fik os et gedigent og velfortjent måltid.
Fredag 30.5.2014. Afgang Vandenesse-en-Auxois kl. 9. Ankomst til Pouilly-en-Auxois kl. 12
Forude venter en tunnel med frihøjde på 3,10 m, så flybridge vindskærm og stole blev afmonteret, så Ferdinands højde kom ned på 3,08 m! Vi tog 8 sluser og sejlede ind i tunnel. Der var god plads, så de 3,7 km tunnelsejlads forløb uden problemer. Nu skal der slappes af, cykles m.v. i 3 dages tid.
F O R T S Æ T T E S …