Sejlerlog september 2013

F O R T S A T  fra sejlerlog august 2013

Fredag 13.9.2013. Afgang Maastricht kl. 10:30. Ankomst Huy (Belgien) kl. 18.
Belgien – ikke Aages største kop te. Aage og Felix gik til by for evt. at købe ind. Trist by, og lidt kedelig gåtur. Byen har dog både katedral, en mastodont af et fæstningsanlæg og er målby for et særligt cykelløb, La Flèche Wallonne, hvor den 128 m høje bakke, Mur de Huy, bliver besteget.

Lørdag 14.9.2013. Afgang Huy kl. 9:45. Ankomst Profondeville kl. 17:30
Første stop var i Namur for at proviantere og spise frokost En stor byfest var ved at starte. i Profondeville lagde vi til ved kommunal bro uden faciliteter ud over off. toilet. Byen var en glædelig overraskelse: hyggelig, levende og med dejlig skov til Felix.

Søndag 15.9.2013. Afgang Profondeville kl. 10:30. Ankomst Pont de Heer kl. 14:30
Smuk sejl tur omgivet af Ardennerne – og synet af utallige bjergbestigere. Vi nåede ikke over grænsen til Frnakrig og kajen vi lagde ind til lå et noget dystert, men heldigvis fredeligt sted.

Mandag 16.9.2013. Afgang Pont de Heer kl. 9:00. Ankomst Fumay (Frankrig) kl. 18
Regnvejrsdag. Kom vel ind i Frankrig! Fik købt Vignette (adgangskort til de franske sluser) i slusen Givet, og Aage fik drøftet vandstand og højdeforhold for Ferdinand inden gennemsejling af Tunnel de Ham. Hvis vi lige gav lidt tid, ville de sænke vandstanden inden vores ankomst. Tunnel-turen gik godt og vi begyndte på de første automatiske sluser. Det gik fint, bortset fra en sluse der ikke åbnede helt, da der sad et stykke træ i klemme. Ferdinand kunne lige akkurat  snige sig ud gennem og sejle videre.

Tirsdag 17.9.2013. Afgang Fumay kl. 10:30. Ankomst Bogny-Chateau-Regnault ved 17-18-tiden. Regn – ‘hang’ en tid i sluse fordi automatikken ikke fungerede – stødte på klippegrund vist nok uden skade …

Onsdag 18.9.2013. Afgang Bogny kl. 10:15. Ankomst Charleville kl. 13:30.
Til morgen startede vi ud i evig-silende regn, og efter ti minutters sejlads blev vi bremset af en sluseautomatik, der ikke virkede. Signalerne ved sluseporten tændte ej, så slusevagt måtte tilkaldes. Vagten kom og satte gang i porten og vi fortsatte i det våde vejr gennem nogle sluser. Godt gennemblødte lagde vi til bro i byen Charleville, hvor vi kunne benytte camping- og småhavn-faciliteter, dvs. få vasket tøj og ajourføre os med verdenssituationen på nettet. Der er WiFi i et rum ved stedets hovedbygning, men vi savnede WiFi i båden. I byen købte vi derfor en wi-fi-forbindelse. Desværre var Skype ustabil – nettet viste sig alt for trafikeret til at vi kunne få video-kontakt med Louise ud på aftenen, så det blev telefonopkald med medhør på. Altid dejligt at høre nyt hjemmefra.

Kold nat – vi pakker os mere og mere ind og håber den varmere prognose for næste uge holder!

Vi blev en dag mere og fik et par timer med sol og ellers masser af mørke skyer. Byen er halvklar til marionetteater-festival 20.-29.9.2013 – de fineste marionetdukker ses i butiksruderne og på det lokale museum.

Fredag 20.9.2013. Afgang Charleville kl. 10:30. Ankomst Gîte La Cassine kl. 17:30.
Morgenen stod på luftning af Felix, regngøring af besætning og båd. Nu klarede vejret op: sol/skyer, mere varme og ingen regn. Dejlig sidste tur på Meuse. Ved 14-tiden sejlede vi ind i Le canal des Ardennes og lagde til i Pont à Bar, hvor vi kunne tanke op og pausere. Sejlede videre ad kanalen i solskin, varme og fantastisk smukke omgivelser. Stoppede ved en liggeplads før en sluse, ren idyl og med ‘egen’ lege-plæne til Felix. Var ret spændt på hvordan vi ville klare 26 sluser i kæde næste dag, sov beskedent.

Lørdag 21.9.2013. Afgang Gîte La Cassine kl. 9:10. Ankomst Attigny kl. 17:30.
Morgentåge. Flot tur med Felix og udsigt til dejligt vejr.

Kl. 16:10 havde vi klaret os igennem de 26 sluser nedad og var veltilfredse, men godt trætte. Vi snuppede en kajplads i Attigny. Fik besøg af et “spøjst” par, der stod længe hånd i hånd og gloede på os og båd med salige smil om munden, fordi de SÅ gerne ville om bord på båden. Det kom de, og Lillian var glad for at de også kom fra borde igen, men først efter en noget vanskelig og sendrægtig kommunikation, Lillian kaldte dem “landsbytosser”. Til alt held lå der et pizzeria med take-a-way 5 minutter derfra, så vi kunne hvile ud og fejre vores 26 sluser i ‘privaten’.

Søndag 22.9.2013. Afgang Attigny kl. 10. Ankomst Rethel kl. 14:30.Sejlvejret var behageligt, men solen viste sig først sent på eftermiddagen. Vi er jo i slutningen af september.

Mandag 23.9.2013. Afgang Rethel kl. 10:30. Ankomst Variscourt kl. 17:50.
Igen: Første sluse gad ikke reagere automatisk og slusevagt måtte hidkaldes. Hurtig hjælp, men alligevel. Og det blev solskinsvejr, som vi benyttede til en pause med en ordentlig afvaskning af både os selv og badeværelset plus en gedigen frokost. Videre sejlads i strålende sol.

Tirsdag 24.9.2013. Afgang Variscourt kl. 10. Ankomst Sillery kl. 18:30.
Behagelig sejltur, hvor vi fik konstateret at Reims IKKE var stedet at lægge til – trafikstøjen ville være ulidelig. Derfor sejlede vi indtil sluserne lukkede – og fandt nattely ved kanalbredden med udsigt til en sluse og en marina.

Vi blev i Sillery to uger, frem til tirsdag 8.10.2013 inkl. Vi gjorde Ferdinand klar til overvintring og os selv klar til hjemtur i bil. Cyklede og gik ture. Bilen lejede vi tidligere end afrejsedato, så vi kunne tage nogle længere rundture i det skønne Champagne-område.  Afsluttende tillod vi os et par dages fast-grund-under-fødderne i et hyggeligt bed&breakfast – La Bertonnerie i Prunay.

Og onsdag 9.10.2013 grumme tidligt om morgenen kørte vi i et langt stræk hjem til Danmark.