Sejlerlog august 2013

F O R T S A T fra  sejlerlog juli 2013

Onsdag 7.8.2013. Afgang Leeuwarden kl. 9:00. Ankomst Echtenerbrug (JH Meerkoet) kl. 17:30.
Regnvejr og stærk vind. Bytur og optankning. Fik et kik på sejlstævne for gamle både.

Torsdag 8.8.2013. Afgang Ecternerbrug kl. 11. Ankomst Giethoorn (JH Hoek)
Landsbyen Giethoorn er uden gader, kun med stier, broer og kanaler. Kendt som Nordens ‘lille’ Venedig. Meget pittoresk og kulisseagtig. Mange turister – ud over os. Hyggelig havn med meget gæstfri havnemester.

Fredag 9.8.2013. Afgang Giethoorn kl. 10:30. Ankomst Elburg kl. 15:30.
Vi gik ikke i havn, men lagde til ved en gæstebro ca. 4 km før Ellburg. Plæne til Felix og cykeltur til Aage, som fik oplevet byen Elburg, flot og velbevaret by, havnen overfyldt og masser af turister. Lidt Skagensagtigt.

Lørdag 10.8.2013. Afgang Elburg kl. 9:30. Ankomst Almere Haven kl. 18.
Sejladsen videre var ikke decideret kanalsejlads, men nærmere sejlads på store søer. Meget vind og en del skumsprøjt pga. krabsøer.

Almere er en forstad til Amsterdam, rimelig nybygget og uden udtryk, men flot beliggenhed ved vandet.

Søndag 11.8.2013. Afgang Almere kl. 10. Ankomst Amsterdam (JH Aeolus) kl. 13:30.
Kort sejlads til Amsterdam, hvor vi kom ind gennem Oranjeslusen, og prøvede først at anløbe Sixhaven, men den var fyldt op, så vi sejlede lidt tilbage og fik plads i Aeolus-havnen. Lille klubhavn midt i et meget livligt og broget kvarter, med lige dele socialt boligbyggeri og nymodens cafeer, parker og kreative åndehuller. Ti minutters gang til gratis færge til centrum – overfarten tog 5 minutter.

7 dage tog vi os i Amsterdam med byture, cykelture, museum, filminstitut mv. Og rart at kunne købe ordentlig take-a-way igen. Helt lavpraktisk fik vi købt kort til den videre færd og taget masten ned – og lagt i træholderne – ikke helt let at få bugseret på plads, men det lykkedes. Felix fik desværre kun frihed på de to daglige ture i en nærliggende park, ellers var han blot med i snor langs kajpromenaden.

Søndag 18.8.3013. Afgang Amsterdam kl. 10:30. Ankomst Haarlem (JH Haarlemsche) kl. 13:30.
Flot flot tur genne Amsterdam havn, på søndage er erhvervstrafikken beskeden. Sejlede ad Nordsee kanal og ned ad sidekanal. Havnen lå lidt uden for byen, havde vaskemaskine og hundeluftningsområde. Felix blomstrede op, mødte hunde og legede. Vi blev en dag og fik vasket, cyklet til bys og nydt området. Byens største seværdighed var et smukt orgel i en smuk kirke. Lonely Planet bogens anbefalinger var ikke helt up-to-date, så vi måtte tage til takke med, hvad vi ellers selv kunne finde tiltrækkende.

Tirsdag 20.8.2013. Afgang Haarlem kl. 10:30. Ankomst Alphen aan den Rijn kl. 19:20.
Om morgenen fandt vi ud af, at der havde været tyve på færde om natten. Felix gøede faktisk som besat midt om natten, og en båd et par nabobåde længere ind ad broen havde åbenbart fået besøg af et par gutter, hvor bådejeren havde skreget forfærdet op og skræmt ‘tyvene’ væk. Mange både ligger uden mandskab, og det er let at sejle en jolle ind i havnen og vurdere chancerne for indbrud. Ingen skade skete, og balladen vækkede i det mindste vores ‘vagthund’.

Vi fik en dejlig lang sejlads – ud gennem Haarlem og vider til Kagerplassen – et stort søområde med øer flade so pandekager (hunde havde desværre ikke adgang). Trafikken på vandet blev større, og vi endte med en kajplads for natten i Alphen aan den Rijn.

Onsdag 21.8.2013. Afgang Alphen aan den Rijn kl. 9:30. Ankomst JH Westergoot Dordrecht kl. 17:45.
Solskin fra morgenstunden af og mange tursejlere sammen med flodprammene ad vandveene. Skønt at sejle ind i naturpark-området Sliedrechtse Biesbosch Wantij.

Torsdag 22.8.2013. Afgang Dordrecht kl. 11:20. Ankomst Heusden kl. 18:20.
Brabantse Biesbosch blev en herlig naturoplevelse, skønt regnen kom og gik. Blot småregn. Flot tur på Maas–floden. Stille og roligt og landligt. Heusden var en velbevaret buy med rester af fæstnigsanlæg. Mange restaurenter fristede, men vi lavede kogt fisk på båden. Dejlig gåtur med Felix i byen.

Fredag 23.8.2013. Afgang Heusden kl. 11:30. Ankomst JH Brasker ved Cuijk kl. 18:40.Lang gåtur med Felix i smuk morgen omkring Heusden. Lege med frisbee på fæstningsanlæg. Lillian fik password til internet og opdaterede. Varmt og solrigt vejr. Stille sejlads på Maas.

Vi nåede Princes Maxima Sluiss, der er et vandkraftværk og sejlede ind i slusen sammen en lille tysk båd og en meget stor flodbåd. Den tyske båd blev fanget af skruevand fra den store og blev ‘skyllet’ ud af slusen igen. Det lykkedes os at få sejlet Ferdinand ind i slusen og fastgjort bag den store. Vi blev hævet 10 meter, derefter udsejling. Den store båd satte voldsomme hvirvler med skruen, så vi ventede med at kaste fortøjninger. Aage sejlede ud med fuld skrue for at kunne styre i det urolige kølvand. Meget dramatisk, men alt gik godt. Derefter velfortjent frokost ved ventebro, og gåtur til Felix.

En tilsvarende sluse dukkede op inden vi lagde til i JH Brasker – vi kaom i slusen som 3. båd efter et stort flodskib, så det var uproblematisk. Spiste på stedets minirestaurant og stedet var o.k. til luftetur med Felix.

Lørdag 24.8.2013. Afgang Cuijk kl. 11:30. Ankomst Bierich WV De Maas kl. 18:30.

Søndag 25.8.2013. Afgang WV De Maas formiddag. Ankomst tidlig aften Van der Laan Yachting, Maasbracht.
Regn – regn – regn!
Frokost ved bro i et turistområde, der bød på kapsejlads, cykelløb og et tredje arrangement, som tiltrak søndagsgæster. Vi drev lidt rundt og så på med Felix i snor.
Vi sejlede videre til Maasbracht og fandt en fin havn, lidt afsides. Fin fælles luftetur i tørvejr til sluseområdet i byen, så vi var forberedt på morgendagens slusning.

Mandag 26.8.2013. Afgang Maasbracht kl. 11. Ankomst JH Pietersplads, Maastricht kl. 14:30
Efter Aages morgentur med Felix, cyklede han til byen for at proviantere. Søvnig provinsby.

Slusningen gik godt og vi sejlede 3-4 timer videre ad Juliane kanal. Bred og lige kanal, fast fart 12 km/time. Omkring Maastricht begyndte landskabet at folde sig mere og mere ud – vi nærmede os Ardennerne bjergene. Ved indsejling til byen fik vi tanket op og efter anbefaling sejlede vi lidt syd for byen og lagde til i havnen Pietersplads. Alle tiders. Naturområde (til Felix) – spændende by til os kun 20 minutters cykeltur fra havnen. Vi fik aftalt en god pris for at Ferdinand kunne ligge der 18 dage – for vi skulle lige et smut til Danmark i bil.

Vi havde super dage i Maastricht både frem til hjemrejsen onsdag 29.8.2013 og i dagene efter vores lynferie i Danmark 9.-12.9.2013.